Вучэбны
занятак па прадмету «Чалавек і свет»
Клас. 4
Тэма.
У што верылі нашы продкі
Мэта:
1)на прыканцы ўрока вучні павінны ведаць асаблівасці
гістарычнага развіцця рэлігійных вераванняў беларусаў у мінулымі цяпер: існаванне
многабожжа ў продкаў беларусаў у старажытныя часы, прыход на змену яму
хрысціянскай веры, падзел хрысціянства, існаванне іншых рэлігій на тэрыторыі
Беларусі ў наш час;
2) развіваць памяць, лагічнае мысленне праз фарміраванне
ўмення ўстанаўліваць прычынна – выніковыя сувязі развіцця гістарычных
працэсаў;спрыяць развіццю лагічнага мыслення
3) выхоўваць шаноўныя адносіны да духоўнай спадчыны
свайго народа, верацярпімасць у адносінах да людзей, якія спавядаюць іншыя
рэлігіі.
I.
Арганізацыйна-матывацыйны момант.
II.Работа
над новым матэрыялам.
1.1.
ТЭМА
|
ВЕДЫ
|
УМЕННІ
|
ПАНЯЦЦІ
|
ЧАМУ?
|
ГІСТАРЫЧНЫЯ ФАКТЫ
|
ДАТЫ
|
У ШТО
ВЕРЫЛІ
НАШЫ ПРОДКІ
|
1.2. Гульня “Ці верыце вы…”
Племя – група
людзей…
Князь –
кіраўнік…
Радаўніца –
восеньскі дзень…
Продкі –
людзі…
Дзяржава-тэрыторыя
…
Дзяды –
вясновы дзень …
1.3. Якія з дадзеных паняццяў ствараюць “гістарычны
ланцужок”?
продкі
|
дзяржава
|
князь
|
племя
|
ü Сёння на ўроку мы будзем размаўляць пра тое, у што верылі
нашы продкі. Мы даведаемся пра асаблівасці гістарычнага развіцця веры
(рэлігіі), пачынаючы са старажытнасці і закончым сучаснасцю.
2.
Вывучэнне тэмы ўрока
2.1.-
Першае паняцце, звязанае з гіторыяй развіцця веры нашых продкаў (рэлігіі), адлюстравана
ў наступнай схеме.
- Давайце паразважаем, закончым запаўненне схемы.
Вера ў духаў
прыродных краявідаў
|
… (Дажбог)
|
… (лясун)
|
… (Макош)
|
… (многабожжа)сістэма вераванняў,
заснаваная
на абогатварэнні
прыроды
|
… (Стрыбог)
|
… (Сварог)
|
… (Пярун)
|
… (Вялес)
|
… (хатнік)
|
… (вадзянік)
|
Пакланенне
з’явам прыроды
|
… (заняткі)
|
… гандаль
|
… (земляробства)
|
… жывёлагадоўля
|
“Знайсці адказы на пытанні”
(выкарыстоўваць інфармацыю са схемы)
ü На чым была заснавана першабытная сістэма вераванняў
нашых продкаў?
ü Што ў прыродзе абогатваралася продкамі? Чаму?
ü Назавіце вядомыя вам краявіды на тэрыторыі Беларусі, з’я вы прыроды?
ü Што ў жыцці нашых
продкаў было цесна звязана са з’явамі прыроды?
2.2. Работа па падручніку
Прачытаць
першы абзац (с. 87)
ü Якімі паняццямі можна дапоўніць схему? (Лясун,вадзянік,
хатнік; Дажбог, Пярун, Вялес, Стрыбог, Сварог, Макош )
Дадатковая
інфармацыя.
Славянскі язычніцкі свет дзіўна паэтычны, працяты
чараўніцтвам і верай у тое, што ўся акружаючая нас прырода – жывая. Нашы
далёкія продкі пакланялісяі стыхіям, верылі ў радство людзей з жывёламі і былі
перакананы, што звер-прабацька іх роду заўсёды заступаецца за сваіх чалавечых
нашчадкаў.
Пярун – бог грому, маланак, бог набеснага агню.
Дажбог
– быў у язычніцкіх славян богам Сонца.
У Дажбогабылавелічнаяпоступ і
прамыпогляд. І яшчэдзівосныяваласы, сонечна-залатыя, лёгкаякіяляцяць па ветры.
Славяне верылі, штоДажбогездзіць па небе ў
цудоўнайкалясніцы, запрэжанайчацвёркай белых агнягрывых коней з
залатымікрыламі. Двойчыў суткі - раніцай і ўвечар - ёнперасякаеАкіян-мора на
ладдзі, якуюцягнуцьгусакі, качкі і лебедзі.
Макош.
Багіня, апякункажаночайурадлівасці і ўраджайнасці, гаспадарлівасці і дастатку ў хаце. Злучана з Зямлёй і Вадой.
Макошуяўлялася як жанчына з вялікайгалавой і доўгімірукамі.Макош -
адзінаежаночаебажаствостаражытнарускагапантэона, чыйідал уКіевестаяў на
вяршыніўзгоркапобач зкуміраміПяруна і іншыхбажаствоў.
Сварог.
Бог агню, кавальскай справы, сямейнагаачагу. Нябесныкаваль і вяліківаяр.
Сварог - каваль. Ёнкуе ў нябеснайкузніцы
і тамуягозлучаюцьз агнём. Сварогбыўгаспадаром і захавальнікамсвяшчэннагаагню і
яго творцам. МенавітаСварогпадарыўлюдзямкляшчы і навучыўвыплаўляцьмедзь і
жалеза. Сварог вельмі
спрыяў развіццю ведаў.
Стрыбог. Ва ўсходнеславянскім пантэоне бог ветра. ІмяСтрыбогаадбываецца
ад старажытнагакораня «стрыг», штоазначае «старэйшы», «дзядзька па бацьку».
Стрыбогможавыклікаць
і ўтаймаваць буру. Стрыбогамалілігэтакжамараплаўцы, кабёндаў «ветру ў парус».
Стрыбогазвычайнаўяўлялі ў выявесівавалосагастарога.
Славяне
верылі, штонаватпаслясмерцістарэйшыны роду дапамагаюцьсваімнашчадкам. Так
зарадзіўся культ продкаў. Душы памерлых ахоўвалі род і ўсяляк спрыялі яго
росквіту. Да на шага часу захаваўся
вокліч «Чур мяне!». Калісьці іх заклікалі на дапамогу продкаў. Чур — гэта і ёсць продак. Ад гэтага
слова паходзіць назва далёкіх продкаў — «прашчуры». Душы продкаў трэба было
схіліць да сябе. Таму ім прыносілі ахвяры, у іх гонар наладжвалі піры. Да нашага часу захаваўсязвычайпамінанняпамерлыхпродкаў.
2.3. “Даць азначэнне паняцця”
- У якую колькасць багоў верылі нашы продкі? (многабожжа)
- Даць азначэнне паняцця, двума способамі,
выкарыстоўваючы схему.
племя
|
дзяржава
|
3.1. ”Даць назву схеме”
- Які перыяд
гісторыі нашай дзяржавы адлюстраваны ў наступнай схеме.
Полацкае
княства – першая дзяржава на тэрыторыі Беларусі 9- 12 ст.
Яраполк
|
Святаслаў - Георгій
Ефрасіння Полацкая
|
Кіеўскае
княства
|
Полацкае
княства
|
Наўгародскае
княства
|
Рагвалод
Рагнеда
|
Уладзімір
|
Усяслаў Чарадзей
|
Брачыслаў
|
Ізяслаў
|
Кіеўская Русь
|
Полацкае
княства
|
Уладзімір - Рагнеда
|
988 г.( ?ст.)
3.2.”Знайсці памылку”(Брачыслаў,Усяслаў Чарадзей)
3.3.” Ацаніць сцвярджэнне” (Тыя, хто згодны са сцвярджэннем, утварыце групу у
правым вугле класса. Тыя,хто не згодзен – у левым вугле класса.)
“Князь Уладзімір здзейсніў аб’яднанне трох маленькіх
княстваў у адну вялікую дзяржаву з мэтай умацавання сваёй улады, пашырэння
тэрыторыі,узбагачэння”.
- Якім спосабам Уладзімір ажыццявіў аб’яднанне маленькіх княстваў у вялікую
дзяржаву?
- Тое, як аб’ядналіся ў групы вы, дапамагае зразумець
яшчэ адзін спосаб – агульныя думкі,
погляды таксама спрыяюць аб’яднанню.
- Чым адрозніваюцца гэтыя два спосабы?
- Для таго, каб яшчэ больш умацаваць сваю ўладу, князь
Уладзімір прымае новую веру – хрысціянства
і праводзіць хрышчэнне ўсяго
насельніцтва.
- Прыняцце хрысціянства на Русі даціруецца 988 г.
- Чым новая вера адрознівалася ад многабожжа?
3.4.”Вызначыць гістарычную заканамернасць”
- Рагнеда і Ізяслаў – першыя хрысціяне на Беларусі. Іх патомкі
таксама былі хрысціянамі, спрыялі распаўсюджванню хрысціянства на тэрыторыі ПК.
Успомніце факты з жыцця гістарычных асоб,
прывядзіце свае доказы папярэдняму сцвярджэнню. (Рагнеда – першы
манастыр, Ізяслаў – першая школа,бібліятэка, У. Чарадзей – Сафійскі сабор, Е.
Полацкая – Спаса – Ефрасіннеўская царква.)
“Запоўніць схему” (работа ў парах)
Словы для даведак:царква, школа, манастыр, культура, пісьменнасць,
бібліятэка.
1)… (царква)
|
6) …
(культура)
|
3)… (пісьменнасць)
|
5)… (бібліятэка)
|
2) … (школа)
|
4)…
(манастыр)
|
Работа
па падручніку (2 -3 абзац)
Прачытаць інфармацыю, параўнаць з вынікам сваіх
разважанняў, паставіць нумары паняццяў схемы пабач з адпаведнымі сказамі
у тэксце. Сцісла агучыць інфармацыю 2 – 3 абзацаў у падручніку.
4.1. Аналіз схемы – параўнання.
11 ст.
хрысціянства …(каталіцызм)
хрысціяне … (каталікі)
… (касцёл)
|
…(праваслаўе)
…(праваслаўныя)
…(царква)
|
“Слоўнік паняццяў” (Выявіць адпаведнасць паміж словамі,злучыць стрэлкамі)
хрысціяне вера (рэлігія)
хрысціянства вернікі (людзі)
4.2. “Прагноз”
- Якая падзея,звязаная з хрысціянскай верай адбылася ў 11
ст.? (адбыўся падзел)
- На якія пытанні трэба атрымаць адказ, каб умець
расказваць пра ход дадзенай гістарычнай падзеі?
План
ü Як
сталі называцца дзве новыя веры?
ü Як
сталі называцца вернікі?
ü Чаму
адбыўся падзел?
4.3. Работа з тэкстам падручніка (Прачытаць інфармацыю ў 4 абзацы падручніка.Знайсці
адказы на пастаўленыя пытанні).
- Якія адказы
атрымалі. Закончым запаўненне схемы – параўнання.
4.4. “Закончы сказ” (Чытанне схемы хорам)
ü
У 11 стагоддзі хрысціянства падзялілася…
ü
Праваслаўе-
гэта …
ü
Каталіцызм
– гэта …
ü
Прадстаўнікі
праваслаўнай веры - …
ü
Прадстаўнікі
каталіцкай веры - …
ü
Праваслаўныя
– гэта …
ü
Каталікі
– гэта …
ü
Праваслаўныя
ходзяць у …
ü
Каталікі
ходзяць у ….
ü
Пераважная
большасць вернікаў Беларусі… Як можна назваць інакш?
5.1. “Ведаю – не ведаю” (“+”, “-”)
Прачытаць інфармацыю ў табліцы,адзначыць вядомыя ўжо
гістарычныя факты адпаведным знакам.
Рэлігіі
|
|||||||
Сусветныя (шматнацыянальныя)
|
Нацыянальныя
|
||||||
Хрысціянства
|
Іслам
|
Іудаізм
|
|||||
Каталіцызм
|
Праваслаўе
|
||||||
Вернікі
|
Месца
|
Вернікі
|
Месца
|
Вернікі
|
Месца
|
Вернікі
|
Месца
|
Каталікі
|
Касцёл
|
Праваслаўныя
|
Царква
|
Мусульмане
|
Мячэць
|
Іудзеі(яўрэі)
|
Сінагога
|
5.2. Работа з малюнкамі ў падручніку.
Падпісаць
малюнкі, карыстаючыся інфармацыяй з калонкі “месца”. Праверыць, выкарыстоўваючы
малюнкі з падручніка (с. 88)
5.3. “Завочная экскурсія па горадзе Слоніме”
– На свеце ёсць шмат рэлігій. Мы вывучаем
толькі тыя, што звязаны з нашай Радзімай. Прадстаўнікі якіх рэлігій пражываюць
на тэрыторыі г. Слоніма? (Дэманстрацыя фотаздымкаў)
5.4. “Сфармуліраваць паняцце”
-
З даўніх часоў жыхарам нашай зямлі ўласціва верацярпімасць. Як вы думаеце
паняцце “верацярпімасць” - гэта “
права на веру” ці “абавязак верыць”.
Прачытаць
апошні абзац у падручніку(с. 89). Праверыць сваё меркаванне.
III. Замацаванне
вывучанага. (Выканаць тэставае заданне)
1. Суаднясісловы з левага і правагаслупкоў.
Дажбог
бог грому і маланкі
Вялес
бог Сонца
Пярун
бог жывёлагадоўлі
2. Дапоўні сказы.
У ХІ стагоддзі хрысціянства падзялілася на праваслаўе і каталіцызм.
Тыя, хтоходзяць у царкву, называюцьсябе_________, а хто ў касцёл — __________.
Словы для даведак: каталікі, праваслаўныя.
3. Суаднясіімёныгістарычныхасоб з іхсправамі.
Рагнеда
адкрыццё ў Полацкупершай школы.
Ізяслаў
будаўніцтва
Спаса-Ефрасіннеўскайцарквы.
4. Адзнач знакам “+”,
якімз’явамсадзейнічалапрыняцценашыміпродкаміхрысціянства.
Будаўніцтвацэркваў…, упрыгожваннегарадоў…., адкрыццё школ…, вядзенневойнаў з суседнімікраінамі…., з’яўленнебольшайколькасціадукаваныхлюдзей…, збіраннестаражытныхлетапісаў і
кніг…
5. Як ты разумеешвыраз “з даўніхчасоўіснуе ў
жыхароўнашайзямліверацярпімасць”?
IV.Вынік урока. Рэфлексія.
-
Назавіце
новыя паняцці, даты.
-
На якія пытанні мы атрымалі адказы, вывучаючы тэму
“У што верылі нашы продкі”?
Комментариев нет:
Отправить комментарий